ماهو ووردبريس ولماذا هو الافضل في تصميم المواقع


ماهو ووردبريس ولماذا هو الافضل في تصميم المواقع






نهار شباب وموضوع مهم جدا إلى أي حد عايز يكون له تواجد على الإنترنت أيا كان لك كون على اليوتيوب عايز يكون عندك موقع إلكتروني أو إنك عايز تسمى موقع أليكسا أو تقوم مؤسسة من فلوس أو إن الشغل في الدروب أو الداخلية أو السي بي إي الربح من الإنترنت عايز يكون عندك بسيط أو لندن كبيت أو متجر إلكتروني على الإنترنت أو إنك عايز تشارك معلوم مع الناس وتبدأ تعمل تدويناته ويتشارك حياتك أو تشارك تفاصيل أو معلومة أو خبر مع الناس دون رضاه عن أنور برس الوورد برس هو أفضل نظام لإدارة المحتوى تقدر من خلاله تعمل موقع إلكتروني وانت لتتحكم في الموقع بتاعك بالكامل بدون ما تعرف برمجة دوم تعرف كود بل نتعلمه في الحالة هي المعلومات شريكة معكم هي مفيدة للناس بالفشل وفي نفس الوقت مفيدة للناس المنتدى نطلع فاصل أطول على أرض. وورد برس هو نظام لإدارة المحتوى حضرتك عندك موقع الكتروني لأي هدف من الأهداف التي كنا كلنا فيها. فتروح لمصمم موقع أو شركة متخصصة سيتولون بعد إذنكم أمنون موقعون في الموقع بعد شهر اثنين سنة اثنين يستعمل تحديد سلوك سيء حيث تم التعديل في لوكلا كده. بعد أسبوعين ثلاثة غيرت رقم تلفونك والعنوان الشركة من تعديل السبيل بالنسبة له إنك تروح تتصل بالشرطة ودولهم لساعات من التحديث ضاحكة وحيث كلفت فلوس وفي نفس الوقت ممكن تكون فرد أو الشخص العملاق لو مش موجود فتروح لحد ان الدولة سمحت لك فيدخل أسلوب صيد هامشي من حيث كل الوسائل.

فدخلت فاوليت نفسك ودام حيث يقول الحل لك نحن من حاجة اسمها سي إم إس نظام لإدارة محتوى بسيطة جدا تقدر من خلالها يوزر أو مستخدم أو صاحب مشروع. إنك تدير الموقع بتاعك بشكل سلس وبسيط مسه نظام لإدارة المحتوى واختصار للقوائم في لغة إنجليزية كونتينسطوأنواع منه أكثر من نوع في الجملة فعند الدروب الكونكورد في باريس في أنواع كثيرة جدا ولكن دون التبليغ وورد برس تحديدا وورد برس لمميزات لا حصر لها نتكلم عنهم كوحدة واحدة ونقول له وورد برس أو الحاجة وورد برس بيستخدمه سبعة وعشرين في المائة من المواقع على مستوى العالم يعني لو عندنا على مستوى العالم مئتي مليون موقع إلكتروني منهم سبعة وعشرين مليون موقع إلكتروني مصممين بالوورد بريس مش سواد عيونعيون ولكن لأن مصر احترافية ممكن رقم اثنين وورد بريس هو تابع لرخصة جنو العالمية يعني إيه يعني روبنز يعني يعني مفتوح المصدر يعني إيه يعني ما حدش فيه بسطها وشبه الموضوع دا بنظام التشغيل سيدمر كمبيوتر نفترض أن الموقع الإلكتروني يتكون من جزئين جزء هو ذاته أو الجزء الأول هو ذات بيانات علي تدويناته علي بيانات خاصة في قاعدة البيانات موجودة في مجموعة الفيديوهات علي صور ديدات موجودة والجزء الثاني هو سي إم إس نظام إدارة المحتوى اللي بخلل بيلد تطال النور وبالضبط.

نظام تشغيل كمبيوتر مأزومين في ذاته الأفلام والأغاني والألعاب والبرامج وخط الإنترنت متصل كل الأكشن الموجود في الجهاز وفي نظام تشغيل بيدير جهاز الكمبيوتر هو اللي يخليني أقدر أتحكم في الحق الذي أشغل اللعبة دي أو في الأغنية دي أدخل على موقع الفنان لم يتم بالكامل عن طريق نظام تشغيل نظم التشغيل الموجود على كمبيوتر في منها نوعين في نظم تشغيل مغلقة زي الويندوز مع إيه اللي معمول وراها مع رش الأكواد البرمجية نعمل فيها وهناك نظم تشغيل مفتوحة المصدر زي لينكس أو بس إذا كان متاحة للجميع نظام التشغيل يتطور بسرعة في إمكانيات خرافية عن الويندوز الويندوز. شركة مايكروسوفت رحبت بالبشرية بالكامل وتجسس عليها تعمل حدش يكتشف هل لأن ما حدش عارف الأكواد المعمول بها مايكروسوفت الويندوز غير شركة مايكروسوفت نفسها أما في لينكس حد الشيء لأنه لو حد عمل في مبرمجين سيكتشفون معا فبالتالي الموضوع معروف بالنسبة لنا بالضبط في الصين سنعرف ما ورد سنستخدمه روبن سوروس مفتوح المصدر. دبي مجموعة كبيرة جدا من الأكشن في درجة كبيرة جدا من المرونة أنا ممكن أعمل الوردبريس أي شيء ممكن تتخيله ممكن بالورد بريسا من موقع زي سواء كنت أعمل موقع زي أو عمل متجر إلكتروني ممكن بالورد برس اعمل موقع اليوم السابع اعمل موقعتدوينات أعمل موقع إخباري أعمل موقع في كرت شخصي أو تعريف شخصية.

ممكن أعمل بموقع للإنترنت أشتغل في سبه وأخليت دروب شيلينغ ممكن الوردبريس أعمل في خدمات مصغرة يمكن عمل أي شيء كأي موقع إلكتروني يخطر ببالك ممكن تمر بالورد. جميل أن تبدو لنا تعمل العالم كويس ولا أتعلم برمجة حامل الكلام دا الزين وكل المرحلة بعد كده هي الأوائل أو سينزالأواني عبارة عن لبس زي ينمثال واحد بالضبط لابس جلابية فهو شكل كذا يعني مزارع مثلا الجنبية باستبدله أصبح بزنس مان رجل أعمال خلقه على دانماركشورت والأصفر أصبح إنجليزي وهكذا. إنت بتعمل في الوردبريس التعيس بتعمل بالتركمان وورد برس تحاول لبس عندك بالكامل يعني نفس الموقع نفس البيت لاحظت علي التخصص بالتجارة الالكترونية أصبح زي أليكس سوداتكم حتى تب إخباري أصبح اليوم السابع حقيقة علي أن التدوين أصبح عندي صار زي ما تركت طي الأواني متاحة منها والمجانية تنزل أساسا مع الورد بريس. وفي أول مجانية فيب عملوها ويعرضوها في مجانيا والمدفوع يكون احترافيا بمعنى الكلمة. من أمثلة الألم المدفوع أو أغلب الأموال المدفوعة لها موجودة على موقع معتمد اسمه سيم فورست دا أشهر موقع إلكتروني والمدفوع ممتاز. أنا صممت الموقع الإلكتروني التاليتايم وهي عملية نقل المرحلة بعد كذا وهي الجينز أو الإضافات من المميزات الرائعة وورد برس إنك ممكن تعمل تطوير للموقع بالكامل عن طريق إضافات على سبيل المثال أنا عايز الناس التدخل عندي في الوسيط تسجل في القائمة البريدي يكون عندي اسم الاسم الشخصي لسجل ورقم تلفون والإيميل بتاعنا نرحب بتتواصل مع أتواصل معه عن طريق إقامة البريدي عن طريق الإيميل. أنا أستخدم إضافة بتطلب من المستخدم أنه يدخل بين يدي مخزن البينة دائما عند وورد برس أو الإضافة عبارة عن كود برمجي بسيط في كل فريق وأغلبها على فكرة فيه وفي أضافت بقول مدفوع لها من ضمن الإضافات الممكن صنف الورد بريس إضافات لحماية الأساس بتاعك أنت عايز روسيا أمن محلي يخترق تعملتون لمجموعة من الإضافات أو إضافة بتملك السكان للموقع بتاعكلو في ثغرات أو في مشاكل حسب البالظبط زي الأندفيرس الذي يزن عند كل كمبيوتر وفي نفس الوقت تحميل كلوكس في الثانية بتعمل أو أدخل الموقع كصديق لمحركات البحث.



إن لوب سيترك يكون أو يظهر في نتائج البحث الأولى كل ذلك سهل في وورد برس عن طريق مجموعة من الإضافات والإضافات. حدث ولا حرج نحن عرفنا كذا مميزات الوورد برس وعرفناه ليه الورد الوردبريس أبدأ الزيف وورد بريس كل الحكومة من حددت أن تحجز إستضافة وإنك تشتري دومينوك في السنة نتكلم مثلا كمتوسط في حدود ألف مصري أو في حدود سبعين دولار وتروح لموقع اسمه وورد برس آر جي وتعمل دون حدود لنظام إدارة المحتوى سيمس وبعدين عندك الوسيط بتاعك وبعدين تعمل أنيستون أصبح عندك الوسيط تختار الشغل عليك أن تختار البلاغ ينزل تستخدمها. وتعمل البلاغ وحلال عليك الموقع الإلكتروني محلهم. أنا أعمل كلام دا ازاي حسب وصف الفيديو مجموعة من الفيديوهات إذا ما كنت عملها كذا تفصيلية يعرف كالزيت عامل بسيط زي البزري حتى تحول جهاز كمبيوتر عندكل ضد الضرب على نور برس من غير ما تروح تشتري استضافة أو تحجز مين أو تشتريدومين نيل سؤال أخير قبل ما يختم حلقاتحلقات النهاره وهي الوردبريس أفضل وبندر أنا شرحت بالتفصيل فيديو أبكراس مرورا بضعف الوصف ولكن أقولها بإيجاز الوردبريس كورن بينه وبين لا يمكن إنكار ورد بصدقكم مع دوت كوم دي منصة خصصها الأردن لاستضافة موقع فري ممكن كورونا مع منصة خصصتها شركة غوغل لاستضافة الموقع.

ولكن ما ينفعش كورال نظم إدارة المحتوى الدي برس الموجود فورد أورجيبكيان دي بالكامل بمنصب بلاغا بتكور ما بين الفيراري وبين عربية مائة وثمانية وعشرين حسب الوصف يشرح له المضاد كذا موضوع خلص أتمنى أن نكون مطمئنين يكون اشتغلت عليكم ولكن أبل خدمة شباب أنا كنت شاركت معاكم. سؤال نحن نحب أن نقدم الدعم بشكل ما ونشكر مشاركين هناك مثلا سنتين وسبعة عشر وبناء عليه كلبين إن شاء الله تعالى سيكون في نهاية الفيديو. منذ عشر سنوات أو عشرين سنة قدم فيها الدعم لكن القنوات الموجودة معنا. ترفق ود الزاي وصلها عن طريق التعليقات أو ما فيش قنوات فنحن من قدم شكر للتعليقات الإيجابية 

إرسال تعليق

0 تعليقات
* Please Don't Spam Here. All the Comments are Reviewed by Admin.